Notícies sobre IA i educació.

Empreses i Universitats s'Alien per Desenvolupar el Talent del Futur

22/07/2024

Les col·laboracions entre empreses i universitats són clau per desenvolupar el talent necessari per a les indústries del futur. Aquestes aliances permeten la formació contínua de professionals, adaptant-se a les demandes canviants del mercat laboral.

Segons l'informe d'InStride, aquestes col·laboracions poden tancar la bretxa de competències, crear noves vies professionals i unificar recursos per explorar idees innovadores. Un exemple destacat és la col·laboració entre Starbucks i Arizona State University, que han creat un programa de gestió de retail que combina estudis acadèmics amb escenaris del món real​ (InStride)​.

A més, UIDP subratlla la importància de comprendre les necessitats regionals per tal de desenvolupar programes educatius que abordin les mancances de coneixements específics. Les col·laboracions amb organitzacions locals poden oferir una visió directa dels mercats laborals regionals i ajudar a mantenir el talent a nivell local, fomentant el creixement econòmic de la comunitat​ (UIDP)​.

JPMorgan Chase destaca que les aliances regionals amb empreses compromeses són efectives per reunir interessats de diversos sectors i crear estratègies de desenvolupament de talent inclusives. Aquests esforços ajuden a incrementar l'accés a les vies professionals i contribueixen al creixement econòmic equitatiu​ (Home | JPMorganChase)​.

Intel·ligència Artificial i Acadèmia: Transformant el Coneixement

21/07/2024

Els avenços en intel·ligència artificial (IA) estan canviant radicalment la nostra manera de viure, treballar i aprendre. Aquesta transformació és especialment evident en l'àmbit acadèmic, on la IA està revolucionant tant els mètodes d'ensenyament com els d'aprenentatge, aportant beneficis notables però també nous reptes. La IA està ajudant a personalitzar l'educació, adaptant-se a les necessitats i ritmes d'aprenentatge de cada estudiant. Aquesta capacitat de personalització permet que els alumnes puguin avançar al seu propi ritme, millorant el seu rendiment global i mantenint la seva motivació alta. Sistemes basats en IA poden analitzar dades de rendiment i ajustar els continguts i dificultats de les activitats d'aprenentatge, oferint reptes adequats a cada estudiant​ (Emporion)​​ (Codelearn)​.

Un altre aspecte clau és la retroalimentació instantània que proporciona la IA. Aquesta permet corregir errors immediatament després de cometre'ls, fomentant un aprenentatge més eficient i evitant que es consolidin conceptes erronis. Els assistents virtuals també estan canviant la dinàmica de les aules, oferint tutories personalitzades i suport constant als estudiants, reduint la càrrega de treball dels professors i assegurant un accés continu a l'ajuda necessària​(Codelearn)​.

A Europa, i específicament a Catalunya, s'estan fent grans esforços per situar-se a l'avantguarda de la recerca en IA. La creació de l'ELLIS (European Laboratory for Learning and Intelligent Systems) és un exemple d'aquesta ambició. Aquesta xarxa busca donar visibilitat a la recerca acadèmica europea en IA i crear un ecosistema que atragui talent i inversions​ (CCMA)​. Malgrat els seus avantatges, la IA presenta també desafiaments significatius, especialment en termes d'ètica i privacitat. És essencial desenvolupar una comprensió profunda de les limitacions ètiques de la IA, incloent preocupacions sobre la privacitat, la discriminació i la seguretat de les dades. La regulació i les polítiques públiques han de garantir que els beneficis de la IA siguin accessibles a tots mentre es minimitzen els riscos​ (IDEAI-UPC)​.

La integració de la IA en l'educació i la recerca és un procés irreversible i ple d'oportunitats. És crucial que continuem explorant maneres de maximitzar els seus beneficis mentre abordem els reptes ètics i de seguretat que comporta. El futur de l'educació es perfila com un espai on la tecnologia i el coneixement humà es complementen per crear experiències d'aprenentatge més efectives i inclusives.

Santander i Google llancen un curs gratuït d'intel·ligència artificial

El Banc Santander, en col·laboració amb Google, ha llançat un curs gratuït d'intel·ligència artificial (IA) dirigit a persones majors de 18 anys de qualsevol part del món. Aquest curs, denominat "Santander | Google: Intel·ligència Artificial i Productivitat", està disponible a la plataforma Santander Open Academy en espanyol, anglès i portuguès, i no requereix experiència prèvia en el camp de la IA.

El curs té com a objectiu proporcionar als participants els coneixements bàsics de la IA i les seves aplicacions pràctiques per millorar la productivitat, automatitzar tasques, generar idees i resoldre problemes de manera més eficient. Els participants podran aprendre a utilitzar eines d'IA com Gemini, de Google, i a desenvolupar la capacitat de generar peticions clares i precises per obtenir els millors resultats de les eines d'IA​ (Santander Corporate Website)​​ (Tecnoempresa)​.

Rafael Hernández, director global adjunt de Santander Universitats, ha destacat la importància de la IA en la creació de noves oportunitats i perfils professionals, subratllant que aquest curs ajudarà a millorar les competències professionals dels participants i a adaptar-se a les demandes del mercat actual i futur. Per la seva part, Cova Soto, directora de Màrqueting de Google Espanya i Portugal, ha subratllat el compromís de Google amb la democratització de l'educació en IA i l'apoderament de les persones amb les habilitats necessàries per prosperar en l'era digital​ (Santander Corporate Website)​​ (Sala de Prensa | Banco Santander)​​ (Enséñame de Ciencia)​.

El curs té una durada de dues hores lectives i es pot sol·licitar fins al 31 de desembre de 2024. Al finalitzar, els participants rebran un certificat que acreditarà la formació rebuda, el qual pot ser un valor afegit important als seus currículums professionals.

Aquesta iniciativa s'emmarca dins dels esforços continus del Banc Santander per promoure l'educació, l'ocupabilitat i l'emprenedoria, destinant més de 2.300 milions d'euros en els darrers 27 anys i donant suport a més de 1,5 milions de persones i empreses a través d'acords amb més de 1.200 universitats arreu del món​ (Tecnoempresa)​​ (Sala de Prensa | Banco Santander)​.

“La intel·ligència artificial explicada als humans”

set. 26, 2023

El nou llibre “La intel·ligència artificial explicada als humans”, escrit per l’investigador Jordi Torres i publicat per Plataforma Editorial, explora el paper crucial que ha jugat la supercomputació en el desenvolupament de la intel·ligència artificial (IA) en els darrers anys. La presentació del llibre va tenir lloc el dijous al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) i va comptar amb la participació del director del Barcelona Supercomputing Center (BSC), Mateo Valero, el director de Ciències de la Vida del BSC, Alfonso Valencia, i la directora del Centre de Recerca en Intel·ligència Artificial i Ciència de Dades Intel·ligent de la UPC, Karina Gibert.

Tal com va assenyalar Valero, els avenços en computació han estat claus per treure la IA de l’”hivern polar” en què es trobava. Els supercomputadors actuals del BSC, amb maquinari específic per a IA, permeten avenços per prevenir i curar el càncer o estudiar el canvi climàtic. Per la seva banda, Valencia va destacar com la IA, gràcies a les dades massives i al poder computacional, ha permès assoliments que abans semblaven inassolibles. Gibert va fer èmfasi en la necessitat d’una IA ètica i que la tecnologia no ha de ser autònoma.

De cara al futur, el nou supercomputador MareNostrum 5 del BSC, amb una partició específica per a IA, serà clau. Cadascun dels seus xips té el doble de potència que tot el MareNostrum 1 del 2005. Això evidencia l’evolució exponencial de la supercomputació, impulsora de la IA. No obstant això, Europa necessita més infraestructura d’aquest tipus per no dependre dels EUA. Només hi ha 3 supercomputadors europeus a gran escala, una xifra insuficient segons els experts.

En definitiva, el llibre i l’acte de presentació al CCCB posen de manifest la importància de la supercomputació en la revolució de la IA que estem vivint. La col·laboració entre experts en diferents disciplines i el desenvolupament de màquines potents amb finalitats ètiques seran crucials per aprofitar el gran potencial d’aquesta tecnologia en benefici de la societat.

Les Startups d'IA que Transformen l'Educació

11/07/2024

La ràpida adopció de la intel·ligència artificial (IA) està revolucionant el sector educatiu, oferint solucions innovadores que faciliten la tasca dels docents i milloren l'experiència d'aprenentatge dels estudiants. Una de les startups destacades en aquest camp és Ignite Copilot, que ajuda els professors a preparar les seves classes amb l'ajuda d'eines d'IA. Aquesta eina, creada per Ignacio Aso, permet als docents estalviar temps en la creació de materials educatius i adaptar l'ensenyament a les necessitats individuals dels alumnes​ (Unite.AI)​​ (Beetroot)​.

Ignite Copilot no és l'única startup que treballa en aquest àmbit. Plataformes com Course Hero utilitzen la IA per proporcionar assistència amb els deures, oferint respostes instantànies i explicacions detallades dels materials d'estudi. Aquest tipus d'eines ajuda a personalitzar l'aprenentatge i a proporcionar suport 24/7 als estudiants​ (Unite.AI)​.

Una altra empresa destacada és Gradescope, que utilitza la IA per agilitzar la correcció d'exàmens i tasques en paper, així com per gestionar projectes. Aquesta plataforma ajuda els docents a centrar-se en tasques més importants en lloc de les feines administratives repetitives​ (Unite.AI)​.

Edutopia també subratlla la importància d'integrar la IA a les escoles per millorar l'eficiència dels professors i oferir experiències d'aprenentatge personalitzades. Eines com Curipod i Eduaide.AI permeten als docents crear lliçons interactives i materials educatius de qualitat, adaptats a les necessitats específiques de cada estudiant​ (Edutopia)​​ (AI Startups)​.

Finalment, empreses com Amira Learning i Memrise estan utilitzant la IA per millorar la lectura i l'aprenentatge de llengües respectivament. Aquestes eines utilitzen el reconeixement de veu i la processament del llenguatge natural per oferir una experiència d'aprenentatge més interactiva i adaptativa​ (AI Startups)​.

En conclusió, la integració de la IA en l'educació està ajudant a transformar la manera com els professors ensenyen i els estudiants aprenen. Amb l'ajuda de la tecnologia, és possible personalitzar l'ensenyament, millorar l'eficiència i oferir suport continu als estudiants, creant així una experiència educativa més rica i adaptativa.

La Singular Convivència del Negoci 'Edtech' amb la IA

12/07/2024

L'empresa tecnològica Odilo, fundada el 2012, està redefinint la manera com la intel·ligència artificial (IA) transforma l'educació. Amb seu a Cartagena, Odilo permet a les institucions educatives crear entorns d'aprenentatge personalitzats, ajustats a les necessitats específiques de cada estudiant. Aquesta personalització és una de les grans avantatges de la IA en l'educació, oferint eines que adapten els continguts educatius i milloren la comprensió de les assignatures per part dels alumnes​ (ODILO)​​ (ODILO)​.

Lula de León, cofundadora de Leemons, destaca la importància d'introduir la IA de manera intel·ligent en l'educació diària dels alumnes, especialment en les primeres etapes educatives. La IA obre un món de possibilitats per a transformar els mètodes tradicionals d'aprenentatge, oferint als professors eines innovadores per a una ensenyança més eficient i personalitzada segons les necessitats de cada estudiant​ (ODILO)​.

Tot i els beneficis, l'ús de la IA també comporta riscos. Un dels desafiaments és evitar una delegació excessiva de les tasques educatives a la tecnologia, la qual cosa podria perjudicar la qualitat de l'ensenyament. És crucial mantenir un equilibri entre l'ús de la tecnologia i el toc humà en l'educació, assegurant que la IA complementi el treball dels docents sense reemplaçar-los completament​ (Observatorio IA)​​ (ODILO)​.

Un exemple destacat de l'ús positiu de la IA és el sistema desenvolupat per la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), que utilitza algoritmes per detectar precoçment els estudiants en risc de fracàs escolar i intervenir amb missatges personalitzats per ajudar-los a millorar. Aquesta tecnologia permet un seguiment continuat dels alumnes, facilitant una intervenció més ràpida i efectiva per evitar l'abandonament escolar​ (ODILO)​.

En resum, la convivència entre el negoci 'edtech' i la IA és un equilibri delicat però ple de potencial. Amb un ús intel·ligent i responsable, la IA pot revolucionar l'educació, oferint aprenentatges més personalitzats i accessibles, mentre es manté la qualitat i la interacció humana essencials per al desenvolupament integral dels estudiants.

Referències:

  1. ODILO

  2. Observatorio IA

  3. Expansión

Inversió de 50 milions en formar professionals en IA i supercomputació al Barcelona Supercomputing Center

16/07/2024

El Barcelona Supercomputing Center (BSC) rebrà 50 milions d'euros per part del Govern central per formar 158 professionals en tecnologies de la intel·ligència artificial (IA) i la supercomputació. Aquest programa, que s'emmarca dins de l'Estratègia Nacional d'Intel·ligència Artificial aprovada pel Govern espanyol, s'estendrà fins al 2028 i permetrà als becats utilitzar les instal·lacions del supercomputador MareNostrum 5, un dels més potents d'Europa Science|Business.

Aquest programa té com a objectiu principal atreure i retenir talent en l'àmbit de la IA, promovent la formació de nous experts que podran accedir a recursos d'alt nivell com el MareNostrum 5. La formació inclourà cursos específics en supercomputació i aplicacions, destinats tant a la comunitat investigadora com a la indústria. A més, es potenciaran les habilitats tècniques, personals, de lideratge, comunicació i gestió d'equips.

El BSC compta actualment amb més de 250 investigadors treballant en projectes on la IA i la supercomputació convergeixen per avançar en diverses àrees científiques. Aquestes investigacions es centren en blocs com els models de simulació d'IA, els bessons digitals, els models fonamentals i els models de llenguatge a gran escala, així com l'ús de la IA en el processament d'imatges en diferents camps aplicats.

L'estratègia presentada pel Govern també inclou la inversió de fins a 90 milions d'euros per millorar el rendiment del MareNostrum 5 i reforçar la Red Española de Supercomputación (RES), situant Espanya al capdavant de la tecnologia d'IA a nivell mundial. Aquesta actualització permetrà incrementar la capacitat de processament del MareNostrum 5 en gairebé un 50%, arribant a més de 450 petaflops, l'equivalent a poder realitzar fins a 450.000 bilions d'operacions per segon BSC-CNS.